Ny saksbehandlings- og samhandlingsløsning for Nye metoder
Nye metoder jobber med å få på plass en ny saksbehandlings- og samhandlingsløsning. De administrerende direktørene besluttet i november 2024 at arbeidet skulle gå videre til gjennomføringsfasen. Utviklingen av verktøyet vil skje stegvis og starter med en grunnleggende løsning for sekretariatet.
Behovet for ny verktøystøtte
Dagens verktøystøtte for Nye metoder tilfredsstiller ikke behovene for deling, samhandling og tilgjengeliggjøring av informasjon mellom aktørene i systemet. Det brukes i stor grad e-post for utveksling av informasjon, og det er mye manuell håndtering av dokumenter. Dagens løsning er ikke i tråd med overordnede krav til IKT-løsninger i offentlig sektor, og det er utfordrende å håndtere informasjonssikkerheten med dagens manuelle rutiner.
Nye metoder har behov for en løsning som effektiviserer saksbehandlings- og innspillsprosessen. En ny løsning skal også bidra til økt likebehandling og til bedre mulighet for å se metoder i sammenheng med hverandre. Løsningen skal bidra til at Nye metoder kan videreutvikles og håndtere en framtid med økende antall metoder.
Slik er arbeidet organisert
De regionale helseforetakene har organisert arbeidet med å få på plass en ny løsning til Nye metoder som et prosjekt.
Sekretariatet for Nye metoder hører administrativt til i Helse Sør-Øst RHF (HSØ). Det ble derfor besluttet at prosjektet skulle ledes av HSØ.
Prosjektet er nå i gjennomføringsfasen (desember 2025). I den siste delen av gjennomføringsfasen går løsningen i produksjon til bruk i et begrenset omfang. Utviklingen av verktøyet vil deretter fortsette å skje stegvis.
Konseptutredningen ble ferdigstilt i oktober 2023, og den ble godkjent av de administrerende direktørene. I utredningen ble ulike alternativer for verktøystøtte til Nye metoder vurdert, og en fremtidig plassering i HSØ ble anbefalt.
Bygger på prosessplattformen til Helse Sør-Øst og Sykehuspartner
Konseptutredningen anbefalte å utvikle løsningen ved hjelp av Sykehuspartner HFs nyanskaffede oppgave- og prosessplattform.
Videreutvikling, drift og forvaltning av løsningen vil ivaretas av Sykehuspartner HF, som leverer tjenester innen IKT, prosjekt, logistikk og HR til alle sykehusene i Helse Sør-Øst.
Fremdriftsplan: Dette skjer framover
I gjennomføringsfasen utvikles først en løsning for grunnleggende saksbehandling og samhandling.
Videre vil det blant annet kunne bygges på med funksjonalitet for strukturert informasjon til forskrivningsstøtte, monitorering av prosessen i Nye metoder, administrativ støtte med mer.
Utviklingen av den nye løsningen vil følge prinsipper for smidig utvikling, med trinnvis leveranse og kontinuerlig forbedring.